Friday, March 30, 2007

PAHLAWAN SEGALA PAHLAWAN : Saidina Ali (1)

PAHLAWAN SEGALA PAHLAWAN : Saidina Ali
oleh Alexanderwathern

Apabila berbicara tentang dunia persilatan, tidak lengkap rasanya ilmu pengetahuan seseorang pesilat sekiranya dia tidak mengetahui serba sedikit tentang ‘penghulu’ kepada segala pendekar iaitu Imamul Muhtadin Saidina Ali ibni Abi Talib Karamullahu Wajhah.

Ketokohan Saidina Ali sebagai pendekar terunggul di dunia terbukti dalam Perang Uhud. Sewaktu pasukan Islam terpukul hebat, beliaulah yang paling gigih mempertahankan Rasulullah SAW hingga terdengar suara malaikat Jibril berkata: “Tiada pedang selain Zulfiqar dan tiada pahlawan selain Ali.” Rasanya tidak ada lagi mana-mana pesilat walaupun sehebat Dato’ Laksamana Hang Tuah yang mendapat pengiktirafan daripada malaikat Jibril.

Pedang Zulfiqar asalnya milik Rasulullah SAW yang kemudiannya digunakan oleh Saidina Ali. Sebahagian ulama mengatakan bahawa pedang inilah Raja Segala Besi. Selepas Saidina Ali dibunuh secara curi, pedang Zulfiqar ini turut lenyap dan ada riwayat mengatakan yang ia akan muncul semula pada akhir zaman. Wallahu alam.

Pengaruh Saidina Ali dapat dilihat dalam silat-silat Melayu yang mendakwa aliran mereka mempunyai permainan pedang Saidina Ali, jeritan muktamad Saidina Ali, buah-buah penangkap Saidina Ali dan sebagainya. Memang sewajarnyalah ada pihak-pihak tertentu yang membuat kajian tentang sejauh manakah pengaruh menantu Rasulullah SAW ini dalam seni beladiri di nusantara.

Orang Arab memang terkenal dengan syair. Orang pertama yang mendendangkan syair tentang kasih-sayang kepada Nabi Muhammad ialah bapa Saidina Ali sendiri iaitu Abu Talib, yang terkenal sebagai pembela Rasulullah SAW dalam menghadapi kaum kafir Quraisy.
Sewaktu isterinya (Fatimah) mengandungkan Saidina Ali, Rasulullah telah menyatakan hasrat baginda untuk mengahwini anak dalam kandungan itu sekiranya perempuan. Abu Talib bersetuju. Dia juga mencadangkan agar Rasulullah sendiri mengasuh bayi itu hingga besar jika lelaki pula.

Setelah cukup masanya, Fatimah pergi berdoa di hadapan Ka’abah. Tuhan menunjukkan kemuliaan kepada anak itu apabila Saidina Ali sendiri dilahirkan di dalam Ka’abah. Kelahiran dalam Ka’abah itu adalah yang pertama dan yang terakhir dalam sejarah umat manusia.
Fatimah menamakan bayi lelaki itu Haidarah, yang bermaksud singa. Rasulullah SAW tiba selepas itu lalu menamakannya pula sebagai Ali. Ketika itu Rasulullah berusia tiga puluh tahun.

Saidina Ali mempunyai nama gelaran ‘Abu Turab’ yang diberi oleh Rasulullah SAW bermaksud ‘Bapak Pasir/ Debu/ Tanah’. Gelaran ini diperolehi kerana Rasulullah tersua Saidina Ali yang sedang berbaring di atas tanah di Masjid Nabawi lalu terus dipanggil baginda, “Ya Abu Turab’. Kemudian Rasulullah menyapu tanah yang melekat di punggung Saidina Ali.
Dalam peristiwa lain, Saidina Ali pernah tidur di bawah sebatang pokok kerana letih berperang. Dia baring di atas tanah tanpa beralaskan apa-apa. Rasulullah kejutkannya dengan memanggil nama tersebut.
Sumber lain mengatakan yang Saidina Ali jika merasa marah dengan isterinya (Fatimah- anak Rasulullah), dia diam sahaja lalu membawa hati dengan pergi ke masjid dan berbaring di atas tanah. Sekiranya Rasulullah melihat keadaan ini, tahulah baginda yang Saidina Ali ada krisis dengan isterinya yang memerlukan bantuan baginda.

Bagaimanakah fizikal pendekar agung ini? Tubuhnya agak rendah dan gemuk (berisi). Kedua bahunya lebar. Tangannya berurat. Dadanya lebar dengan perut yang agak besar. Jari-jemarinya halus tetapi kuat. Bentuk sebegini bolehlah disamakan dengan fizikal ahli angkat berat pada zaman ini.

Matanya lebar, bundar, hitam dan sayu. Raut wajahnya menarik dan selalu tersenyum. Berkulit sawo matang. Kepalanya culah. Ketika berjalan banyak condong ke depan. Pergerakannya lincah dan tangkas.
Pernah berkahwin dengan sembilan orang wanita dan dianugerahkan Allah lebih kurang tiga puluh orang anak. Beberapa orang anak lelakinya gugur syahid dalam pembunuhan zalim di medan Karbala.

Dikatakan Saidina Ali adalah orang pertama yang memeluk Islam. Rasulullah diangkat sebagai Rasul pada hari Isnin dan Saidina Ali Islam keesokannya. Namun ada juga pendapat mengatakan Siti Khadijah (isteri Nabi) yang memeluk Islam terlebih dahulu. Memeluk Islam dalam umur lapan ke dua belas tahun. Namun sebelum itu beliau tidak pernah menyembah berhala.

Dikenali juga dengan nama ‘Qadhim’ di kalangan kafir Quraisy yang bermaksud Si Tukang Gigit. Pemka-pemuka Quraisy yang segan untuk bertindak ke atas Nabi Muhammad kerana Abu Talib masih hidup, telah menghasut agar anak-anak kecil melontar batu kepada baginda. Sudah tentulah Abu Talib tidak dapat menahan perlakuan budak-budak.

Namun begitu Saidina Ali sentiasa melindungi Rasulullah. Dia akan mengejar budak-budak tadi lalu menggigit telinga dan hidung mereka. Budak-budak itu tidak berani melawan Saidina Ali kerana dia memang handal bergusti. Abu Talib sering mengumpulkan anak-anaknya untuk bergusti sesama sendiri dan Saidina Alilah juaranya.
Saidina Ali boleh dikatakan orang yang paling mahir bahasa Arab sesudah Rasulullah kesan asuhan baginda terhadapnya dari kecil hinggalah dewasa sedangkan Rasulullah merupakan orang Arab yang terfasih.

Selain seorang pendekar, Saidina Ali juga seorang yang pandai akal. (Ada pendapat mengatakan perkataan ‘pendekar’ itu asalnya pandai akal/ pendek akal/ panjang akal. Jika benar akhir perkataan ‘pendekar’ itu ‘akal’, sudah tentulah orang sebelah utara menyebut ‘pendekar’ dengan ‘pendekai’. Tetapi mereka menyebut ‘pendekar’ sebagai ‘pendekaq’. Maksudnya, hujung perkatan ‘pendekar’ itu bukanlah ‘akal’ atau huruf ‘lam’ tetapi tetap huruf R atau ‘ra’ jawi membuatkan pendapat tersebut boleh diketepikan).

Kebijaksanaan beliau menjawab pertanyaan rumit secara terus dan lancar ketika itu juga amat menakjubkan. Pernah diajukan masalah dua orang yang si A mempunyai 5 keping roti sementara si B ada 3 keping. Kemudian datang si C makan bersama-sama mereka. Setelah makan si C bayar 8 dirham. Bagaimanakah pembahagian yang paling adil untuk A dan B?
Kalau mengikut pertimbangan kita, sudah tentulah A mendapat 5 dirham dan B 3 dirham. Namun Saidina Ali tanpa menggunakan mesin kira terus menjawab ketika itu juga bahawa A mendapat 7 dirham dan B pula hanya 1 dirham. Ternyata inilah pembahagian yang paling adil (sila fikirkan sendiri).

Pernah juga sewaktu berada di atas mimbar, orang bertanyakan jarak di antara Timur dengan Barat. Melihat kepada keadaan ketika itu sudah tentulah soalan tersebut bertujuan menguji beliau. Saidina Ali memberikan jawapan yang sesuai dengan soalan berbentuk menguji itu: “Jarak antara Timur dengan Barat adalah jarak perjalanan matahari dalam masa sehari.”
Ada juga orang bertanyakan jarak pemisah di antara yang hak dengan yang batil. Jawan beliau: “Jaraknya ialah empat jari (iaitu jarak antara mata dengan telinga). Yang hak itu dapat dilihat dengan mata dan yang batil itu (biasanya) didengar oleh telinga.”

Saidina Ali juga merupakan guru utama ilmu-ilmu fiqh. Ini dapat dibuktikan melalui sanad berikut: Imam Ahmad (pengasas mazhab Hambali) belajar daripada Imam Syafie yang belajar daripada Imam Malik (pengasas mazhab Maliki) yang belajar daripada Rabi’ah yang belajar daripada Ikrimah yang belajar daripada Ibnu Abbas yang belajar daripada Saidina Ali.
Begitu juga dengan sanad ini: Imam Abu Hanifah (pengasas mazhab Hanafi) belajar daripada Jaafar As Shadiq yang belajar daripada Muhammad Al Baqir yang belajar daripada Zainul Abidin yang belajar daripada Saidina Ali.

Dengan itu, kesemua Imam Mazhab yang empat sebenarnya mengambil ilmu daripada Saidina Ali. Sudah semestinyalah seorang yang ingin memperjuangkan dunia persilatan turut memahirkan diri dalam bidang keagamaan agar tidak tersalah jalan di kemudian hari.

bersambung...

30 maklumbalas:

zer0xs said...

ade penerangan mengenai.....


http://www.zer0zer0.com/2010/06/pedang-sayyidina-ali.html

Anonymous said...

Thanks in support of sharing such a nice thought, article is
pleasant, thats why i have read it completely
Also see my webpage > porn

Anonymous said...

Hi there to every one, the contents existing at this web page are actually amazing for people knowledge, well,
keep up the nice work fellows.
Feel free to surf my page : free tube porn

Anonymous said...

Hi there, I log on to your blog regularly. Your story-telling
style is witty, keep up the good work!
Here is my web blog nude teens

Anonymous said...

hi!,I really like your writing so much! share we be in contact
extra approximately your post on AOL? I require an expert
in this space to unravel my problem. Maybe that's you! Looking forward to see you.
My website - high quality beats by dr. dre headphones

Anonymous said...

I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to
do it for you? Plz respond as I'm looking to design my own blog and would like to know where u got this from. thanks a lot
Also see my web site :: android tablet pc

Anonymous said...

Fantastic blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
I'm planning to start my own website soon but I'm a little
lost on everything. Would you advise starting with a
free platform like Wordpress or go for a
paid option? There are so many options out there that I'm completely overwhelmed .. Any recommendations? Thank you!
Feel free to surf my homepage : Geeks on Steroids

Anonymous said...

Malaysia & Singapore & brunei best on the internet blogshop
for wholesale & supply korean add-ons, earrings, earstuds, choker,
rings, hair, bracelet & bracelet accessories.

Promotion 35 % wholesale markdown. Ship Worldwide
Feel free to visit my web site ; ohio unemployment

Anonymous said...

Great post. I was checking continuously this
blog and I'm impressed! Extremely useful information specially the last part :) I care for such information a lot. I was looking for this certain information for a very long time. Thank you and best of luck.
Also see my webpage - Oregon mortgage assistance

Anonymous said...

Thank you, I have just been searching for information about this topic for
a long time and yours is the greatest I've found out so far. But, what concerning the conclusion? Are you sure concerning the source?
Here is my page Full Posting

Anonymous said...

Hi friends, how is everything, and what you desire to say about this post, in my view its truly remarkable designed
for me.
Here is my web site - diet program Miami

Anonymous said...

Hello to every one, the contents present at this web site are actually awesome
for people experience, well, keep up the good work
fellows.
Also see my page - network transfer simultaneously

Anonymous said...

My family members always say that I am wasting my time here at web, except I know I am getting experience daily by
reading such pleasant posts.
Feel free to visit my web page ; Poker

Anonymous said...

Hi there, I discovered your blog by the use of Google at the
same time as searching for a similar subject, your web site got here up, it looks good.
I have bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, simply changed into alert to your weblog via
Google, and located that it is truly informative. I'm gonna watch out for brussels. I'll appreciate should you continue this in future.
Lots of other folks can be benefited out of your writing.
Cheers!

Feel free to visit my web blog - BMW Z4 Windscreen
Also see my site: BMW Z4 Windscreen

Anonymous said...

I was very happy to uncover this page. I need to to thank you for your time for
this wonderful read!! I definitely liked every bit of it and i also have you saved to fav to
see new things in your blog.

my blog: peoples quotes
my site - peoples quotes

Anonymous said...

Great post.

Stop by my homepage: Spazio-kovan

Anonymous said...

Hey! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where
I could locate a captcha plugin for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having trouble finding one?
Thanks a lot!

Also visit my site :: Spazio-kovan

Anonymous said...

After I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when
new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I get 4 emails with the exact
same comment. There has to be a means you are able to remove me from that service?

Thank you!

Also visit my website :: hotgirlsexcam.com

Anonymous said...

Whats up are using Wordpress for your blog platform? I'm new to the blog world but I'm trying
to get started and create my own. Do you require any html coding expertise to make your own blog?
Any help would be greatly appreciated!

Feel free to visit my webpage; Lesbian

Anonymous said...

Howdy! I know this is kinda off topic but I was wondering
if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form?

I'm using the same blog platform as yours and I'm
having difficulty finding one? Thanks a lot!

Check out my weblog :: http://www.cuteteenporn.net/

Anonymous said...

Admiring the time and energy you put into your website and
detailed information you present. It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same old rehashed
information. Fantastic read! I've bookmarked your site and I'm adding your
RSS feeds to my Google account.

My homepage; assfucked.org

Anonymous said...

I think this is among the most important info for me.

And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The website style
is great, the articles is really great : D. Good job, cheers

Feel free to visit my webpage; pornstars movies for free

Anonymous said...

Its like you read my mind! You appear to know so much about
this, like you wrote the book in it or something.

I think that you could do with a few pics to drive the message home a little bit, but instead of that, this is fantastic blog.
An excellent read. I'll certainly be back.

Also visit my weblog ... xxx site

Unknown said...

Una vez más, cuando te compra griferia-cocina de la llave, debería revisar todos los componentes en el agua de grifos-de-baño y ducha LED de alta tecnología se contiene. Deberíamos comprobar la parte más importante es la parte principal de convocar debería apretado. Excelente el cuerpo y con el monomando cocina y cobre por cobre refinado.

Unknown said...

Regardless of the led tap benefits it is likely to be important to know that they can function bathroom accessories inside uniformity connected with anxiety regarding equally scorching in addition to chilly drinking water. In order to complex, your thermostatic bath kitchen tap which could be mostly widely used these days get particular demerits. An incredibly powerful the answer to recollect is always that bath tap strain determines this stylish operating associated with appliance taps.

Anonymous said...

aku tak percaya..

Anonymous said...

best e cigarette, smokeless cigarette, electronic cigarettes, electronic cigarettes reviews, best electronic cigarette, e cigarette

Unknown said...

hop online for thousands of Taps, sinks, bathroom, kitchen and shower

fixtures. FREE SHIPPING on most items. Same day shipping on in stock

items.http://www.plumpinguk.co.uk/kitchen-taps/wall-mounted-taps.html

Ari Hermansyah said...

Great Post... Nice share for me, maybe nice for all reader of your post.. thanks
obat benjolan di ketiak | obat sesak nafas | obat ambeien | cara pesan obat asli herbal alami | obat tbc kelenjar | obat kanker lambung | obat penghancur batu ginjal | ace maxs berkhasiat | obat vertigo | obat tradisional kanker serviks | obat kista rahim | obat asam urat alami

CHEAPTAP.CO.UK -- Enjoy the water, enjoy your life! said...

Automatic taps also called "hands-free" taps. Some of them needs batteries. Choosing a automatic tap for your bathroom or kitchen can let your house more comfortable. It also can solve water and power. Find Cheap Automatic Taps at Cheaptap.co.uk Online Store, Well designed free hands http://www.cheaptap.co.uk/automatic-taps-c-2.html sale with large discounts and fast shipping.